J.S. Bach och de dolda koralerna

Foto: Michelle Lindgren

Dans eller runa över en älskad livskamrat?

1720 skrev Bach Partita i d-moll för soloviolin. Det var också året då hans första hustru, Maria Barbara Bach, mycket oväntat gick bort.

Den tyska musikforskaren Helga Thoene tolkar verket som ett sorgearbete, ett monumentalt mästerverk fullt av dolda budskap i form av gematria (en uråldrig alfanumerisk kod), symbolik och citat ur egna koraler. Temat i Ciacconan, menar Thoene, är gematrisk kod för hustruns namn och dödsår. I ackorden och melodierna i soloviolinens stämma ligger dolda sångfragment ur flera av hans egna koraler, alla med budskap om död och sorg men också om hopp. I det här arrangemanget sjungs de dolda koralfragmenten tillsammans med soloviolinens stämma som ett perfekt lagt pussel.

Kliv in i Bachs huvud och lyssna till en rörande version av Ciacconan som du aldrig förr har hört den!


Klara Hellgren
, är anställd som violinist i stråkkvintetten Uppsala Kammarsolister och konsertmästare i Uppsala Kammarorkester.

Ensemble Memento är  sångarna Marie Alexis, sopran, Anna Zander, alt, Love Lyckelin Bergman, tenor och Joakim Schuster, bas, alla till vardags korister i Radiokören och i Eric Ericssons kammarkör.

Tillsammans framför de de dolda koralerna i sin helhet varvat med de enskilda satserna för soloviolin i Partitan i d-moll för att slutligen mötas i ett unikt arrangemang av Ciaconnan för soloviolin och fyra sångstämmor efter en analys av Professor Helga Thoene.


Skivan ”Dances of sorrow” – J.S. Bach, Partita No 2  for solo violin in D minor BWV 1004  in an arrangement for solo violin and four voices är inspelad hos Nilento Records och släpptes 18 november 2016!

Beställ skivan:

naxosdirect.se

Röster om konserten:

”Klara Hellgren, kvällens solist, är helt klart av europaklass. Hon gav oss en teknisk fulländad version av partitan. Vokalkvartettens sångare (alla medlemmar i Radiokören) är av yppersta klass och visade på stor lyhördhet och intonationsförmåga. Under eftermiddagen bjöds vi på en fin konsert som innehöll mycket för själen. I denna musik för ett enda soloinstrument skapar Bach, med Brahms ord; ’en hel värld av de djupaste tankar och de mest kraftfulla känslor’.”

-Borås tidning

”Efter att publiken fått idén och några centrala koralteman presenterade, spelade Klara Hellgren med flödande ton på sin outsägligt välklingande violin ’Adagio’ ur Partita no 1 i a-moll som en avslutande ouvertyr. Efter en liten paus klingade sedan undret. Själva hopkopplingen. En sådan klangrenhet! Violinen var en fri själ! Sången som en persisk matta; konstfull, träffande och djärv! Filosoferna avundas oss! Var du där?”

-Arvika Nyheter

”Att få höra hur Klara Hellgren gav liv åt såväl de långsamma satserna som de dansanta satserna, samt hur de fem violinsatserna gifte sig med sjungna koralerna, lyfte dagen till en högre nivå.”

-Östgöta Corren

”Bachs musik är inte lättspelad, antagligen inte heller lättsjungen. Detta verk måste vara en utmaning för varje violinist, något som Klara Hellgren visade att hon till fullo behärskade. Oerhört vackert och sällsamt att höra Bach spelas – och sjungas – på ett sådant sätt. Mästerligt är ordet som kommer för mig. Just det: mästerligt.”

-Bekinge Läns Tidning

Lyssna på ett utdrag från skivan