Om Klara Hellgren

Foto: Michelle Lindgren

Om Klara

Med sin innerliga ton har Klara Hellgren, sedan sin solistdebut med Sibelius violinkonsert och Kungliga Filharmoniska Orkestern år 1999, etablerat sig som en av de mest spännande och efterfrågade kammarmusikerna i sin generation. Idag är hon drivande i flera solistiska och kammarmusikaliska projekt, bl.a. med slagverkaren Mika Takehara i duo KLAKIMARA, och syns ofta i uppdrag som konsertmästare i landets stora orkestrar.

Sedan 2004 är Klara anställd som violinist i den mycket renommerade stråkkvintetten Uppsala Kammarsolister, en av Sveriges främsta kammarensembler. Hon finns representerad på en mängd inspelningar gjorda av SR P2, SVT och på ett flertal skivinspelningar. 2016 spelade Klara in den kritikerrosade skivan ”Dances of sorrow” – J.S. Bach, Partita No 2 in D minor BWV 1004 for solo violin in an arrangement for solo violin and four voices, hos Nilento Records.

Säsongen 2022/23 kommer Klara att vara tjänstledig från Uppsala för att helt kunna ägna sig åt frilansande uppdrag. Dessförinnan kan man under 2022 höra Klara som solist i Peteris Vasks violinkonsert Distant light med Uppsala Kammarorkester den 3 mars.

Klara spelar på en violin byggd av Antonio Gragnani 1773, vänligen utlånad av Järnåkerfonden.

Röster om Klara:

”Konsertens höjdpunkt kom i det andra verket, Carl Nielsens ’Konsert för violin och orkester’ (1911). Verkets två satser fullständigt utstrålar danskt gemyt och uttrycksglädje, ömsom varmt idylliskt, ömsom stormande frejdigt, förstärkt av ett vitsigt rondo i andra satsen. Samspelet solist/orkester var genomgående utmärkt och blev till en lysande tolkning av ett enastående livskraftigt verk. Solisten Klara Hellgren verkade anse sådana tekniska problem som dubbelgrepp, flagoletter, simultant arco/pizzicato och virvlande löpningar vara mundana ting att utnyttja till uttrycksfull tolkning. Fullödigt skickligt utförande , belönat med stående ovationer.”

Uppsala Nya Tidning

”Performing on a glorious 1773 Antonio Gragnani violin and accompanied by Bengt Forsberg on piano, Klara Hellgren contributed a compelling account of Igor Stravinsky’s six-part ’Suite italienne’, a piece which Alma Moodie performed in concerts with Stravinsky himself. This intricate suite with its contrasting movements provided an excellent showcase for Hellgren to display her impressive technique as well as the special qualities of her superb instrument.”

Canberra City News