Om Klara Hellgren

Med sin innerliga ton har hon sedan sin solistdebut med Sibelius violinkonsert och Kungliga Filharmoniska Orkestern år 1999 etablerat sig som en av de mest spännande och efterfrågade kammarmusikerna i sin generation. Idag är hon drivande i flera solistiska och kammarmusikaliska projekt och syns ofta i uppdrag som konsertmästare i landets stora orkestrar.

Klara började spela violin vid sex års ålder. Hon har studerat vid Musikhögskolan i Göteborg, på Royal College of Music i London och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter avslutade studier blev hon tilldelad Kungliga Musikaliska Akademiens belöningsjetong.

Som solist har Klara framträtt tillsammans med dirigenter som Hannu Koivula, Henrik Schäfer, Charles Hazelwood och Paul Mägi. Hon finns representerad på en mängd inspelningar gjorda av Sveriges Radios P2 och på ett flertal CD-inspelningar.  2013  gjorde SVT en produktion där Klaras pianotrio, Trio Nova, framförde Johan Ulléns  Tangosvit ”Dödssynderna”, ett verk särskilt skrivet för dem. Sviten innehåller sju tangos, en för varje dödssynd.

Sedan 2004 är Klara anställd som violinist i den mycket renommerade stråkkvintetten ”Uppsala Kammarsolister”, en av Sveriges främsta kammarensembler. Förutom sin kammarmusikserie i Uppsala Konserthus turnérar ensemblen regelbundet, både i Sverige och utomlands. Klara fungerar också som konsertmästare i Uppsala Kammarorkester.

Klara är just nu aktuell med skivan ”Dances of sorrow” – J.S. Bach, Partita No 2 in D minor BWV 1004 for solo violin in an arrangement for solo violin and four voices, inspelad hos Nilento Records 2016.

Klara spelar på en violin byggd av Antonio Gragnani 1773, vänligen utlånad av Järnåkerfonden.

0

0

Röster om Klara:

Konsertens höjdpunkt kom i det andra verket, Carl Nielsens ”Konsert för violin och orkester”(1911). Verkets två satser fullständigt utstrålar danskt gemyt och uttrycksglädje, ömsom varmt idylliskt, ömsom stormande frejdigt, förstärkt av ett vitsigt rondo i andra satsen. Samspelet solist/orkester var genomgående utmärkt och blev till en lysande tolkning av ett enastående livskraftigt verk.Solisten Klara Hellgren verkade anse sådana tekniska problem som dubbelgrepp, flagoletter, simultant arco/pizzicato och virvlande löpningar vara mundana ting att utnyttja till uttrycksfull tolkning. Fullödigt skickligt utförande , belönat med stående ovationer.

Uppsala Nya Tidning

Performing on a glorious 1773 Antonio Gragnani violin and accompanied by Bengt Forsberg on piano, Klara Hellgren contributed a compelling account of Igor Stravinsky’s six-part “Suite italienne”, a piece which Alma Moodie performed in concerts with Stravinsky himself. This intricate suite with its contrasting movements provided an excellent showcase for Hellgren to display her impressive technique as well as the special qualities of her superb instrument.

Canberra City News